travellady.reismee.nl

Rondje Kalymnos

Vanochtend op pad gegaan met de Suzuki Alto. Ook hier is er eigenlijk maar 1 hoofdweg, die over het hele eiland gaat, met veel aftakkingen naar kleine baaitjes. Die staan niet allemaal op de kaart, daarom des te leuker om te kijken waar je uitkomt! Soms een beetje “bumpy”, maar rustigjes aan lukt het wel. De alomtegenwoordige zee met al die prachtige kleuren blauw, blijf ik betoverend vinden. Het eiland doet woest en ruig aan met zijn kale, steile heuvels tot ongeveer 500 meter hoogte. Die steile wanden zijn erg in trek bij klimmer. Het eiland heeft een grillige vorm. Het doet mij denken aan een oliebol waar na het bakken van die deeguitsteeksels zitten. Het was wel grappig, want ik ontmoette Evelien in een tavernaatje en ik vroeg haar waar de vorm van het eiland haar aan deed denken en zei kwam ook met die oliebol! Ik heb samen met haar gelunched en toen vertrok ik naar een piepklein eilandje, Telendos. Er varen kleine bootjes naartoe in ongeveer 8 minuten. Ooit zat het vast aan de rest van Kalymnos, maar door een enorme aardbeving is het dus nu een eilandje. Er zijn geen wegen, er zijn 2 taverna’s, 1 hotelletje en een kerkje, verder niks. Maar het was zooo leuk om daar even te zijn. Zo’n aparte sfeer zo zonder brommers, scooters en auto’s! Onderweg was het ook heel rustig. Ik reed inderdaad 2x door een groene vallei. Daar groeiden allerlei groenten en er stonden veel fruitbomen zoals granaatappelbomen en veel druiven. Evenals Kos heeft dit eiland zijn eigen wijn. Af en toe kom je een huurscooter of huurauto tegen. Ik kwam ook nog bij een echt fjord! Dat verwacht je toch niet in Griekenland, maar het was er echt eentje met van die steile wanden! Tegen 19.00 uur was ik weer in Pothia, de hoofdstad van Kalymnos. Daar is het een compleet gekkenhuis. Het verkeer perst zich door die smalle straatjes. Je moet bedenken, dat bijna alles hier per boot naartoe gebracht moet worden, dus als de schepen aanleggen is het een drukte van belang met het uitladen van alle spullen. Alles wordt in van die kleine driewiel autootjes gepropt of gewoon op de scooter geladen. Vroeger ging dat allemaal met ezeltjes, maar ja, ook hier staat de tijd niet stil. Vroeger zaten de mannen in het kafenion met hun kombaloi te spelen en nu turen ze op hun tablet of smartphone. Er is 1 school op het eiland. Vanaf kleuter tot middelbare school kunnen de jongeren hier onderwijs krijgen. Vanaf het hele eiland worden ze daar elke dag naartoe vervoerd. Voor verdere studie moeten ze naar Thessaloniki of Athene.

Het was een lekker relaxed dagje!

Tot morgen!

Reacties

Reacties

Nanda

Wat onderneem je toch veel! Geweldig! En zelfs voor jou is het nog steeds betoverend. Ik reis mee!

Loekie

Wat een echte Griekse sfeer op al die eilanden en toch weer zo verschillend.
Wij hebben alleen Kreta gezien en wisten eigenlijk niet dat daar zoveel meer te eilandhoppen was.
Leuk dat je er foto's van stuurt en ons zo laat mee genieten.
Geniet nog maar hoop dat het niet zo heet meer is.

Monique

Ha Mop, wat een lekker tochtje. Heerlijk toch om in je karretje rond te scheuren.... valleitje in, valleitje uit, baaitje in, baaitje uit ......
Het lijkt me dat die eilandjes nog alleen bevolkt worden door oude besjes en dat de jongeren zodra ze volwassen zijn wegtrekken naar de stad. Is dat zo en kan je dat goed zien?
Veel reisplezier meisje, geniet ervan. Liefs en dikke zoen!!
Monique

Suus

Weer een heerlijk verhaal! Ik geniet mee!

Irca

Fijn dat je zo geniet?en wij genieten mee.
Wij hebben in 1979 ook een paar van die eilanden bezocht, ik ben zo benieuwd als ik de foto's zie of ik de havens nog herken.
Dikke kus??

Mariet

Verrassend een "fjord" in Griekenland!
Dat kleine eilandje lijkt op de sfeer op Tabarca zoals het vroeger was 25 jaar geleden.
Dat je de hoogtes "trekt" met een Suzuki Altootje: geweldig.
Je zult vast nog heel veel spontane ontmoetingen hebben.....
Knuffels uit een bewolkt Alfáz.

Ria

Leuk weer even mee te lezen wat je nu allemaal weer meemaakt?
Heel byzonder hoor , je doet het toch maar. ?☺️

Trudy

Hoi Marianne,
Waar was je vandaag? Ik reageer niet elke dag maar ben in gedachte vaak bij je. Liefs!

Lia

Ik bewonder je,ik zou dat nooit gedurft hebben.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!